Meer informatie

Doelgroep
Psychiaters (i.o), psychotherapeuten, klinisch psychologen, (GZ-)psychologen (i.o), sociotherapeuten, SPV-ers, vaktherapeuten werkzaam in de ggz.

Niveau
Post HBO / Academisch

Toelatingseisen
Toegang tot de thematische training MBT en Adolescenten is alleen mogelijk nadat een Basistraining MBT is gevolgd bij de Viersprong Academy, MBT Nederland of het Anna Freud Centre, of de training MBT Theorie & Praktijk Deel I bij MBT Nederland.

Duur
Dag 1: 09.00 uur - 17.00 uur

Dag 2: 09.00 uur - 17.00 uur

Trainers (o.a.)
Dr. Dawn Bales, klinisch psycholoog-psychotherapeut

Drs. Liesbet Nijssens, psycholoog, psychoanalytisch psychotherapeut
Drs. Lidewij Gerits, psychotherapeut

Literatuur
-Bateman A. & Fonagy P. (2016). Mentaliseren bij persoonlijkheidsstoornis,
praktische gids voor hulpverleners in de GGZ. (The Practical Guide)
-Bateman, A. & Fonagy, P. (2004). Psychotherapy for borderline Personality Disorder:
 Mentalization-Based Treatment 

Accreditatie
Wordt aangevraagd bij de beroepsverenigingen FGzPt en NVvP. Bij 100% aanwezigheid op alle trainingsdagen worden de accreditatiepunten toegekend (indien de deelnemer de registratienummers heeft aangeleverd bij inschrijving). Ook ontvangt de deelnemer een certificaat bij 100% aanwezigheid.

Bekijk ook de video

Laatste nieuws

5e Internationale MBT Congres

Save the Date!

The fifth International MBT Congress!

 

Op 21 en 22 november 2019 organiseert MBT Nederland het internationale congres.


De details volgen later.

Artikel mentaliseren vaktherapie gepubliceerd in tijdschrift door Marianne Verfaille

 

In dit artikel legt Marianne Verfaille uit hoe mentaliseren bevorderende therapie werkt en hoe ze dit inzet in de behandeling van cliënten met een borderline persoonlijkheidsstoornis. Ze schetst een casus waarin het mentaliseren als behandelaar niet meer lukt, waardoor de behandeling wordt afgebroken.

 

Aan de hand van deze casus wordt de theorie van mentaliseren bevorderende therapie inzichtelijk gemaakt, en ook het proces van de therapeut onder de loep genomen. Daarbij wordt een overzicht gegeven van alternatieve interventies die de therapeut volgens de theorie had kunnen inzetten.

 

Voor cliënten die vastzitten in verbale abstractieniveaus kan vaktherapie ruimte scheppen en gelegenheid bieden tot herstel.

 

Dit artikel is gepubliceerd in het Tijdschrift voor Vaktherapie 2018-4.

Klik hier om het volledige artikel in te zien.